تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/02/23 - 12:37
کد خبر: 504377

محصولات کمک درسی تیغ دولبه برای دانش آموزان | هشدارهای مهمی که باید بدانید!

محصولات کمک درسی تیغ دولبه برای دانش آموزان | هشدارهای مهمی که باید بدانید!

محصولات کمک درسی برای دانش آموزان کنکوری یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت هستند. درست است که ابزار لازمه موفقیت است اما تضمین کننده موفقیت نیست. یک ضرب المثل معروف میگوید هرکس چاقوی بزرگی در دست داشته باشد لزوما یک آشپز خوب نیست. هرکس هم منابع زیاد و متعدد و گران قیمت در اختیار داشته باشد لزوما رتبه برتر کنکور نخواهد بود کما اینکه گاهی اوقات آسیب محصولات کمک درسی میتواند نتیجه مغایر با نتیجه دلخواه به جا بگذارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محصولات کمک درسی برای دانش آموزان کنکوری یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت هستند. درست است که ابزار لازمه موفقیت است اما تضمین کننده موفقیت نیست. یک ضرب المثل معروف میگوید هرکس چاقوی بزرگی در دست داشته باشد لزوما یک آشپز خوب نیست. هرکس هم منابع زیاد و متعدد و گران قیمت در اختیار داشته باشد لزوما رتبه برتر کنکور نخواهد بود کما اینکه گاهی اوقات آسیب محصولات کمک درسی میتواند نتیجه مغایر با نتیجه دلخواه به جا بگذارد.

حال در این مقاله با انواع منابع کمک درسی آشنا میشویم؛ نتایج استفاده از آنها را بررسی میکنیم و در نهایت آسیب محصولات کمک درسی و نحوه مفید بودن آنها را با هم خواهیم شناخت تا به عنوان یک دانش آموز کنکوری یا نزدیکان آنها بتوانیم بهترین تصمیم را در مورد این منابع و محصولات بگیریم.

انواع محصولات کمک درسی

در حال حاضر و در شیوه جدید کنکور محصولات کمک درسی طیف گسترده ای پیدا کردند. این محصولات از شرکت ها و موسسات متفاوت تامین میشوند و در اختیار دانش آموزان قرار میگیرند. ویدیو های آموزشی، آزمون های متفاوت، کلاس های کنکور حضوری و آنلاین، معلمین خصوصی و انواع کتب با عناوین متفاوت از سری محصولات کمک درسی هستند که طی سال های اخیر به شدت بازار داغی پیدا کردند. محصولات کمک برای موفقیت دانش آموز اهمیت بالایی برخودارند اما اهمبت نحوه انتخاب آنها و تاثیرگذاریشان بیشتر است.

در سال های اخیر موسسات زیادی پا به عرصه تولید محصولات آموزشی گذاشتند که این موضوع در ابتدا با بیشتر شدن منابع و قدرت انتخاب دانش آموزان جنبه مثبتی داشت اما در حال حاضر با رقابتی شدن بازار محصولات کمک آموزشی اوضاع کمی متفاوت و پیچیده شده است. انواع آزمون های متفاوت با سطوح غیر استاندارد، ویدیو های آموزشی تک بعدی و وقتگیر، کلاس های تقویتی کم نتیجه و پکیج های صرفا تجاری از سری محصولاتی هستند که میتوانند دانش آموزان را در معرض آسیب محصولات کمک درسی قرار دهند.

برای در امان ماندن از این آسیب ها بهتر است مثلاً یک تماس با مشاوره تحصیلی یا یک فرد متخصص داشته باشید و از راهنمایی دقیق و غیرتبلیغاتی استفاده کنید.

محصولات کمک درسی همانطور که گفته شد دارای اهمیت هستند و میتوانند در راه موفقیت برای دانش آموزان موثرباشند؛ اما برای استفاده از محصولات کمک درسی باید به چند سوال جواب مناسب بدهیم. کدام محصولات مناسب ما هستند؟ با استفاده از کدام یک از محصولات گفته شده از آسیب محصولات کمک درسی در امان خواهیم بود؟  آسیب محصولات کمک درسی به چه شکل روی روند تحصیلی ما تاثیر میگذارند؟ آیا محصولات بدون آسیب هم وجود دارند؟

نتایج استفاده از محصولات کمک درسی

طبق قانون سوم نیوتون هر عملی داری یک عکس العمل است. اگر از تعریف فیزیکی این قانون بگذریم و در زندگی روزمره آن را ترجمه کنیم یعنی هر کار یا عملی دارای نتایج و تاثیراتی خواهد بود. محصولات کمک درسی هم از قاعده مستثنی نیستند. یک محصول خوب و متناسب با دانش آموز میتواند روند یادگیری را سریع کند، دانش آموز را رشد بدهد و سطح علمی او را افزایش دهد. اما در طرف مقابل یک محصول کمک درسی اشتباه دانش آموز را گمراه، کند در یادگیری و چند منبعی میکند که این ها از نتایج سطح آسیب محصولات کمک درسی غلط هستند.

در حوزه آموزش سه گام مهم داریم. تفهیم، تثبیت و تسلط. منابعی که ما انتخاب میکنیم باید به صورت استاندارد روی هر سه بخش آموزش تمرکز کند. اگر یکی از این مراحل نادیده گرفته شود یا فوکوس بیش از اندازه روی یک گام صورت بگیرد محصول آموزشی ما دارای تاثیر منفی است. اما اگر منبعی به درستی بالانس مناسب را ایجاد میکند و متناسب با شرایط دانش آموز و استاندارد باشد با اثر گذاری مثبت کمک کننده دانش آموز خواهد بود. برای شناخت محصولات مناسب و غبر مناسب باید با تاثیرات هر کدام از آنها آشنا شویم.

 

آسیب محصولات کمک درسی

دانش آموزی را فرض کنید که انواع منابع را اعم از ویدیو های آموزشی فراوان و کتب متنوع در اختیار دارد. انواع آزمون های موسسات را هم شرکت میکند و چندین کلاس تقویتی و کمک آموزشی را هم ثبت نام کرده است. آیا این دانش آموز در شرایط استاندارد مطالعه است؟ جواب یک نه قاطعانه است!

اکثر منابع نام برده شده در بالا خصوصا ویدیو های آموزشی و برخی کلاس ها علاوه بر عدم تاثر مثبت نمونه بارز آسیب محصولات کمک درسی هستند. استفاده این محصولات یعنی عدم بالانس میان سه گام اصلی آموزش. تمرکز و فوکوس اصلی این منابع بر تفهیم و آموزش اولیه است، آنهم با گرفتن حجم به شدت زیادی از زمان مفید روزانه و کند کردن روند مطالعه و یادگیری دانش آموز. این محصولات با انحراف تمرکز و ذهن دانش آموز از تست و تمرین و تکرار مطالب به سمت یادگیری چندباره به شدت آسیب زا هستند.

البته موارد گفته شده به متظور نهی مطلق از استفاده از این محصولات نیست. این محصولات را میتوان به دارو تشبیه کرد. قطعا استفاده روزانه و بی رویه از داروها بدون اثر گذاری مثبت موجب ایجاد خطر و آسیب برای خود فرد میشود؛ پس دارو هارا باید در زمان نیاز استقاده کرد. این محصولات و منابع نیز باید در زمان نیاز و به اندازه مورد استفاده قرار بگیرند تا دانش آموز دچار آسیب محصولات کمک درسی نشود. 

هشارهایی که در مورد محصولات کمک درسی باید متوجه آن باشید:

  1.  ویدئوها، کلاس‌های کنکور و dvd های کنکوری ممکن است خیلی طولانی و وقت گیر باشند 
  2. محصولات آموزشی فوق ممکن است آموزش تکنیکی و غیرمفهومی داشته باشند
  3. آموزش های تکنیکی بیشتر فریبنده و خوش رنگ و لعاب اما اساسا بی فایده هستند
  4. افراط در استفاده از محصولات آموزشی و تهیه تعداد زیاد بدون توجه به نیاز
  5. بهم زدن تعادل آموزش و تمرین نتیجه استفاده افراطی است. 
  6. آموزش و یادگیری حداکثر 30% از زمان شما را باید بگیرد و 70% باقیمانده باید صرف تمرین توسط خود فرد شود.

نتایج مفید محصولات کمک درسی

همانطور که گفته شد منابع کمک درسی تیغی دو لبه هستند و اگر به درستی از آنها استفاده شود همراه و کمک کننده دانش آموز در مسیر کنکور خواهند بود. اصلی ترین منبع کنکور به طور قطع کتاب درسی است و به هیچ عنوان نمیتوان از آن چشم پوشی کرد، اما گاهی کتب کمک آموزشی با بیان واضح تر میتوانند در بحث تفهمیم به دانش آموزان کمک کنند. همچنین معمولا کتب کمک درسی با تعداد زیاد تمرین و تست در تثبیت یادگیری دانش آموزان هم موثرند و مشروط بر استاندارد بودنشان و استفاده طبق برنامه ریزی مخصوص رشته خود مثلا برنامه ریزی کنکور ریاضی ، تجربی و ...  میتوانند یک منبع به شدت عالی باشند.

چه طور مورد آسیب محصولات کمک درسی قرار نگیریم

هر آسیبی ناشی از یک ناآگاهی است. آسیب محصولات کمک درسی هم ناشی از نا آگاهی و ناآشنایی با این محصولات است. برای دور ماندن از گزند آسیب محصولات کمک درسی باید از فردی آشنا به این حیطه کمک بگیریم. چه کسی بهتر از یک مشاور زبده؟ مشاوری که آشنا با انواع منابع و محصولات موجود بازار رقابتی میان موسسات آموزشی باشد و علاوه بر آن بر شرایط و سطح خود دانش آموز هم اشراف کامل داشته باشد.

 

همانطور که محصولات کمک درسی مثل دارو بودند، مشاورین را هم میتوان به دکتر ها تشبیه کرد و همانطور که دکتر ها عالم به تاثیرات انواع داروها هستند مشاورین هم فواید و آسیب محصولات کمک درسی را به درستی میشناسند. پس به همان ترتیب که برای درمان شدن یک مشکل بدنی به سراغ یک دکتر خوب میرویم تا بهترین دارو را دریافت کنیم برای حل شدن یک مشکل آموزشی هم باید به سراغ مشاوره کنکور موجود برویم تا بهترین محصول و منبع را شناسایی کنیم.

نکات مهم برای جلوگیری از آسیب محصولات کمک درسی:

  1. به قدر ضرورت در دروس مورد نیاز منبع / کلاس تهیه کنید 
  2. به تبلیغات توجه نکنید فقط نیازتان مهم است
  3. تمرکزتان روی تمرین و تکرار توسط خودتان باشد، محصولات کمک اموزشی معجزه نمی کنند
  4. گول تبلیغات فریبنده و وعده های مبالغه آمیز را نخورید

یک راهنمای مطمئن در تهیه منابع

اگر دانش آموز کنکوری هستید که هنوز نتوانسته اید مشاور مد نظر خودتان را پیدا کنید یا به دنیال یک آکادمی مطمئن میگردید ما به شما آکادمی دورخیز را پیشنهاد میکنیم. تیم مشاورین آکادمی دورخیز متشکل از رتبه برترهای کنکور سال های اخیر یکی از بهترین موسسات فعال در حوزه مشاوره کنکور سراسری با بیشتر از 10 سال سابقه درخشان است که بهترین خدمات مشاوره ای را در اختیار دانش آموزان خود قرار میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با آکادمی دورخیز میتوانید به سایت مجموعه به آدرس https://dourkhiz.com/ مراجعه کنید

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صعود آمار جلیلی از پزشکیان در نظرسنجی‌ها
مردم با انتخاب اصلح آینده کشور را تضمین کنند
شرکت بازدیدکنندگان از نمایشگاه دارو در انتخابات
انتخابات نماد یکدلی و وحدت است
حضور در پای صندوق های رای به معنی رای دادن به ایران آباد است
کواکبیان: اگر مردم با صندوق رأی آشتی کنند حتما نظرشان پیروز خواهد شد
پزشکیان رای داد؛ اما عکسی گرفته نشد!
زاکانی رأی داد
حضور اعضای شورای نگهبان در محل ستاد انتخابات خارج از کشور
آمار دادستانی از تخلفات انتخاباتی دور دوم
هر برگ رأی یک رأی به استقرار، امنیت و آرامش ایران است
جلیلی پس از شرکت در انتخابات : منتخب مردم مورد احترام و رئیس جمهور همه کشور است
خبر مهم درباره رشد مشارکت در مرحله دوم انتخابات
کرباسچی: مردم برای حضور در انتخابات احساس ضرورت کردند
محمد مهاجری: دیگر وقت تردید نیست
بازدید نمایندگان پزشکیان و جلیلی از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات
دیدار مهم هیات رهبران حماس با سیدحسن نصرالله
کسانی که رای نداده اند مخالف نظام هستند؟
حقایقی عجیب انتخابات ریاست جمهوری در جهان
مردم کار را تمام می‌کنند
سعید جلیلی به مسجد جامع قرچک رفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top